Zwemmers worden gemist door vrienden op Urk; massale inzet van hulpdiensten blijkt onnodig

URK • Zo 31 mei 2026 | 11:34 • Zondag 31 mei 2026 | 11:34

Zowel de brandweer, twee ambulances en de KNRM rukten zaterdagavond uit voor twee 'vermiste' zwemmers op Urk. Rond 23:30 uur werden de hulpdiensten gealarmeerd omdat het tweetal al een tijdje weg was van het strand aan de Staversekade op Urk.

Het tweetal zwom al een uur in het water en hoorde geen geroep van mensen op het strand. De jongens hadden daardoor niet door dat hun vrienden ontzettend ongerust waren geworden. Daarna is op de wal 112 gebeld. De hulpdiensten stonden startklaar om met een grote zoekactie te beginnen toen bleek dat er niets aan de hand was.

Toen er op de kant wel heel veel hulpdiensten zich opstelden, zwommen de jongens terug naar het strand. Zij hadden dan weer het idee dat er iets mis was met de rest van hun vrienden op het strand.
Toen ze letterlijk opdoken uit de branding konden de hulpdiensten weer inpakken.

De gealarmeerde duikteams, het droneteam en een opgeroepen traumahelikopter hoefden uiteindelijk niet in actie te komen.

Dit artikel is inhoudelijk aangepast nadat een van de zwemmers zich bij Omroep Flevoland heeft gemeld. Het verhaal dat ter plaatse rondging en dat was opgeschreven door 112-fotografen blijkt net iets anders in elkaar te zitten. Zo is het tweetal niet aangetroffen op een grote steen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel