Hitte gooit roet in het eten bij Echnalympics: meeste activiteiten lokale winterspelen afgelast

FLEVOLAND • Di 23 juni 2026 | 18:00 • Dinsdag 23 juni 2026 | 18:00

Aan de ingrediënten lag het niet: Er waren tientallen fanatieke deelnemers, een officiële vlaggenceremonie, optredens van artiesten en een programma vol winterse onderdelen. Alleen de winter zelf liet het afweten. Sterker nog: terwijl Nederland zucht onder een hittegolf, veranderden de winterspelen noodgedwongen in een zomers waterspektakel, dat na anderhalf uur alweer moest stoppen.

Deze week organiseert de school een eigen Olympische Zomerspelen op de sportvelden van BSC Almere '90. Of tenminste; dat was het plan. Veel onderdelen van het driedaagse evenement werden net voor het middaguur afgelast wegens de hitte. Daarmee vallen twee van de drie dagen vol met wintersporten in het water. Één winterse activiteit kan wel doorgaan: Skiën in de overdekte hal in Zoetermeer.

Toch was de opening van de lokale winterspelen veelbelovend. Waar deelnemers normaal gesproken sneeuwballen zouden gooien, moesten ze het nu doen met alternatieven die beter bestand zijn tegen temperaturen boven de dertig graden. "We zouden eigenlijk sneeuwballen gooien, maar die zijn een beetje gesmolten", grapte een begeleider tijdens de zogeheten Fun Games, een van de onderdelen die nog wel door gingen. Uiteindelijk werd er met natte sponzen gegooid.

Wintermentaliteit in zomerse omstandigheden
De afwezigheid van sneeuw deed weinig af aan de inzet van de atleten. Op een stormbaan werd fanatiek gestreden om de snelste tijden. Een deelnemer had zijn tactiek al klaar: snelheid en kracht. "Gewoon gelijk naar voren", luidde het strijdplan.

Dat de omstandigheden verre van winters waren, bleek ook uit de reacties langs de kant. Sommige deelnemers kwamen erachter dat droog blijven geen optie was. "Ik was niet van plan om nat te worden," vertelde een van hen lachend. "Maar ja, zo zit dat eigenlijk wel geinig." Even daarvoor had hij nog een flinke hoeveelheid water over zich heen gekregen.

Volgens chef de mission Caroline had de organisatie niet gerekend op zulke extreme temperaturen tijdens de wintereditie van het evenement. Daarom werd het programma voortdurend tegen het licht gehouden.

Hitte wint van winterdroom
Rond half twaalf viel uiteindelijk het onvermijdelijke besluit. De warmte bleek te groot om de meeste buitenactiviteiten verantwoord door te laten gaan. Alle onderdelen voor de komende week werden geschrapt, op één uitzondering na.

Daarmee kwam een abrupt einde aan een winterprogramma dat vooral zomerse trekjes had gekregen. Toch bleef er voor de deelnemers nog een klein beetje winter over.

"Op het WK voetbal hebben ze een overdekt stadion met airco," zei Caroline. “Wij gaan morgen gewoon indoor skiën.”

En zo eindigen de Echnalympics Winterspelen misschien niet in de sneeuw, maar wel op de piste. Achter gesloten deuren, met kunstmatige kou als laatste redmiddel voor een winter die door de zon werd ingehaald.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel