Openbaar vervoer begint weer te rijden na staking

FLEVOLAND • Wo 24 juni 2026 | 7:27 • Woensdag 24 juni 2026 | 7:27

Het openbaar vervoer rijdt woensdagochtend rond 9.00 uur weer na een staking vanwege bezuinigingen op sociale zekerheid. De vervoerders konden de dienstregeling een uur eerder langzaam opstarten.

De staking, op initiatief van vakbond FNV, begon om 4.00 uur. In onze provincie rijden er geen treinen op de Flevolijn en Hanzelijn. Ook buschauffeurs doen mee, waardoor vervoerders EBS, Keolis en QBuzz aangeven dat reizigers rekening moeten houden met vertraging.

De actie werd vrijdag aangekondigd. Dit keer gaat het niet om een staking voor betere arbeidsvoorwaarden, maar om een protest tegen het versneld verhogen van de AOW-leeftijd, het inkorten van de WW en het versoberen van de WIA (uitkering voor langdurig zieken).

Bussen rijden later
Het protest duurt tot 8.00 uur. Daarna starten de vervoerders de dienstregeling weer op. De NS verwacht dan ook weer de eerste treinen in Flevoland te kunnen laten rijden, blijkt uit de reisplanner.

Wie van Lelystad naar de Randstad wil reizen, kan dit iets na achten weer doen. In Almere kan dit iets later weer. Reizigers in Dronten kunnen rond 9.00 uur weer naar Zwolle reizen. Wie van Almere naar Lelystad wil, moet ook met dat tijdstip rekening houden.

EBS - dat in het grootste deel van Flevoland rijdt - en Keolis - dat actief is in Almere - denken dat reizigers ook nog tot 9.00 uur last hebben van verstoringen. QBuzz verwacht de eerste rit van QLiner tussen Emmeloord naar Groningen vanaf 9.30 uur weer te kunnen laten rijden.

De NS zegt dat het uitgestorven is op de treinstations. "Reizigers zijn goed geïnformeerd en niet naar de stations gekomen." Bij Lelystad Centrum zijn wel een paar wachtenden voor de deur te zien.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel