Gemeente Urk ontlast geplaagde Vormtwegbewoners door weg af te sluiten met beweegbare paal
Al jaren strijden aanwonenden van de Vormtweg bij Urk voor een opknapbeurt van de weg. Het liefste zien ze dat er een apart fietspad voor de deur komt. De smalle weg aan de noordkant van het Urkerbos ligt er slecht bij, vooral de grote gaten in de berm maken de weg onveilig. Duizenden mensen gebruiken juist deze oostkant van de Vormtweg om naar sportpark de Vormt te komen.
Dat zorgt op trainingsavonden en met name rond de zaterdagse wedstrijden voor veel overlast. Regelmatig wordt er bovendien te hard gereden. Om de bewoners te ontzien, gaat de gemeente Urk na de zomer een beweegbare paal plaatsen op de weg. Alleen bewoners van het wegdeel tussen het sportpark en de Staartweg krijgen met hun mobiele telefoon de mogelijkheid om de paal omlaag te doen.
Volgens de gemeente is het een tussenoplossing die met instemming van de bewoners is gekozen. Een volledige renovatie en verbreding van de weg kan pas over een paar jaar volgen. De voorbereiding alleen al gaat nog minimaal drie jaar duren. Vasthouden aan de status quo was tot die tijd geen optie.
De bewoners wachten al meer dan tien jaar op een definitieve aanpassing aan de weg, of van de aanleg van een losliggend fietspad.
Een protestbord in de berm
60 procent rijdt te hard
Op zaterdag maken maar liefst 1.400 voertuigen gebruik van het weggedeelte. Uit metingen blijkt dat zestig procent van de weggebruikers zich niet houdt aan de maximumsnelheid van zestig kilometer per uur.
Daar komt nog bij dat de weg met 3,7 meter te smal is voor twee auto's naast elkaar. Bij elke passeerpoging moet dus minimaal één van de twee voertuigen de berm in. En daar stuiten weggebruikers weer op grote gaten.
Met de komst van een zogenoemde 'bollard' wordt het oostelijke deel van de Vormtweg veel veiliger voor de bewoners, en voor recreatief (fiets)verkeer. Alle andere automobilisten moeten het westelijke deel van de Vormtweg gebruiken die door het Urkerbos gaat. Daar is de weg met 4,8 meter breed genoeg om twee auto's elkaar probleemloos te laten passeren.
Het plaatsen van de paal en blokkades in de bermen zal zo'n 25.000 euro kosten, schrijft het college van B en W aan de gemeenteraad. Na het zomerreces zal een aannemer aan de slag gaan. Dan volgt ook het verkeersbesluit en worden aanwonenden bijgepraat.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Openbaar vervoer ligt plat door staking, na 8.00 uur weer eerste treinen en bussen
FLEVOLAND • Wo 24 juni • Woensdag 24 juniHet openbaar vervoer ligt woensdagochtend, ook in Flevoland, plat. Treinen en bussen rijden niet vanwege bezuinigingsplannen op sociale zekerheid. De vervoerders verwachten vanaf 8.00 uur de dienstregeling...
-
50 keer het ja-woord in Almere
FLEVOLAND • Wo 24 juni • Woensdag 24 juni"Als ze dit niet hadden georganiseerd, waren wij waarschijnlijk niet getrouwd!". Dat zei één van de bruidsparen dinsdagmiddag bij theater Vis à Vis in Almere. Vijfentwintig stellen gaven elkaar op deze...
-
Kan een festival zoals Defqon.1 doorgaan tijdens extreme hitte?
BIDDINGHUIZEN • Wo 24 juni • Woensdag 24 juniKomende donderdag staat hardstylefestival Defqon.1 op het programma. Het festival in Biddinghuizen trekt jaarlijks tienduizenden bezoekers. Kan zo'n festival eigenlijk wel doorgaan als er een langdurige...