Moeder met pasgeborene en twee kinderen op straat: 'We zitten zonder eten, drinken of inkomen'

ALMERE • Di 23 juni 2026 | 6:00 • Dinsdag 23 juni 2026 | 6:00

In Almere is een moeder met een baby van 4 weken en twee dochters van 4 en 6 jaar op straat gezet door haar huurbaas. Ze heeft bij hulpinstanties en de gemeente Almere om hulp gevraagd, maar er is voorlopig geen noodopvang voor haar. Ook de politie en het Leger des Heils wijzen haar de deur. De vrouw en haar kinderen zijn nu ruim een maand dakloos.

Camping De Kemphaan in Almere is de vierde plek in één maand waar Victoria en haar kinderen onderdak zoeken. Met een paar tasjes, een kinderwagen en twee meisjes in haar kielzog, loopt Victoria duidelijk vermoeid over het kampeerveld op zoek naar een tiny house. Ze kan het huisje bewonen door geld dat haar geschonken is.

Volgens de vrouw zette de huurbaas in Almere haar op straat, omdat ze de huur niet meer kon betalen. Als zzp-verpleegkundige zegt ze dat ze geen inkomen had tijdens haar zwangerschap en periode van ziekte.

Daarnaast zou de Belastingdienst haar toeslagen stop hebben gezet, omdat de huurbaas op hetzelfde adres bleek ingeschreven, waardoor het haar fiscaal partner leek. "Wat niet het geval is", zegt Victoria beslist.

"Ik weet niet meer wat ik moet doen", zegt ze. Door de huurachterstand en de houding van de huurbaas kon ik niet in het huis blijven wonen. Hij bedreigde me, hij kwam met een sleutel zonder aan te bellen tot drie keer toe mijn huis binnen. Ik zat daar met drie kindjes, ik durfde niet te gaan slapen. Voor de veiligheid van de kinderen moest ik daar vertrekken."

"Ik heb veel instanties gebeld, ik heb alles gedaan wat ik kon. De GGD stuurt me naar het Leger des Heils en zij zeggen dat de gemeente bepaalt. Uiteindelijk ben ik bij de politie beland, maar ook die wezen me de deur. Ze hebben contact opgenomen met Veilig Thuis, maar die hebben geen plek. Dus zo ben ik op straat beland", zegt Victoria moedeloos.

'Gemeente houdt geen rekening met medische situatie'
Advocate Wendy van Egmond voegt toe dat Victoria door de gemeente is verteld dat ze gewoon geld had kunnen verdienen. "De medische situatie, die tellen we dan even niet mee, aldus Van Egmond.

Het feit dat je een kindje van acht weken oud hebt, toen zes weken oud, daar houden we even geen rekening mee. Maar je was in staat om inkomen te genereren en een dak boven je hoofd te hebben, dus we vinden je zelfredzaam genoeg om dat weer te gaan regelen", citeert Van Egmond de gemeente Almere.

Victoria en haar kinderen

Almere laat schriftelijk het volgende weten: "We nemen dit soort signalen zeer serieus, zeker als er (jonge) kinderen betrokken zijn. In dit soort situaties wordt altijd zorgvuldig beoordeeld welke ondersteuning passend is binnen de geldende wetgeving.

Iemand die zich meldt met een hulpvraag wordt nooit zonder beoordeling naar huis gestuurd. Als iemand voor een noodwoning in aanmerking wil komen, vragen we om de aanvrager om informatie. Deze informatie hebben we tot op heden niet mogen ontvangen.

Zodra we deze ontvangen, gaan we op zoek naar een oplossing. Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid en passende hulp komt voor deze mevrouw en haar kinderen."

'Weinig noodwoningen en veel vraag'
De gemeente Almere zegt sinds 2020 met Victoria in gesprek te zijn. Ze zou niet alle benodigde informatie aan de gemeente hebben verstrekt. Maar volgens Victoria woont ze pas vanaf 2023 in Almere en ze is pas vorig jaar om hulp gaan vragen.

Volgens Almere zou ze niet goed meewerken met de procedures die nodig zijn om een schaarse opvangplek waar veel vraag naar is, te krijgen. Maar Victoria heeft naar eigen zeggen juist goed meegewerkt met de gemeente.

Victoria zit bij gebrek aan stoelen in de deuropening van een veel te klein tiny house op de camping. "Ik voel me depressief. Mijn dochter kon de afgelopen weken niet naar school.

Hier mag ik een week blijven en dan sta ik weer op straat. Zonder eten, zonder drinken, zonder inkomen. Die kinderen kunnen bijna niets eten", zegt Victoria terwijl ze haar baby suikerwater geeft.

Leger des Heils is geen plek voor een moeder met kinderen
Victoria weet niet goed wat er mis is gegaan. "Om eerlijk te zijn, ik zit ook met die vraag. Want als je A belt, dan hoor je het ene. Als je de gemeente belt, dan hoor je iets anders. Dus op den duur weet ik niet meer waar ik naartoe moet, welke instantie ik zou moeten benaderen. Ik heb alles gedaan wat ik kon", zegt Victoria.

Het Leger des Heils zegt niets te kunnen doen voor Victoria en haar kinderen. "Wij worden in verlegenheid gebracht door dit soort situaties. Want je wil zo'n moeder met kinderen niet in een omgeving met verslaafden onderdak geven. Een plek waar iedereen maar kan binnenlopen. Het is de gemeente waar de moeder moet aankloppen", aldus Menno de Boer, woordvoerder Leger des Heils.

'Pijnlijk dat ons land die op kant op is gegaan'
"Ik begrijp niet goed hoe je als mens in staat bent om ze dan de straat op te schuiven", zegt advocaat Van Egmond. "Dat kan er bij mij niet in. En ik vind het ook heel pijnlijk te zien dat het in ons land die kant op is gegaan", aldus de advocaat van Victoria.

Inmiddels is er een inzamelingsactie opgezet onder de naam Mama Victoria.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel