Hulpdiensten vinden 'vermiste' zwemmers veilig op eilandje bij Biddinghuzien

BIDDINGHUIZEN • Di 23 juni 2026 | 6:54 • Dinsdag 23 juni 2026 | 6:54

Hulpdiensten zijn maandagavond uitgerukt voor twee vermiste zwemmers op het Veluwemeer bij Biddinghuizen. Dat meldt een 112-verslaggever. Twee jongens waren gaan zwemmen, maar keerden niet terug. Ze werden uiteindelijk op een eilandje in de buurt aangetroffen.

De inzet was rond 22.00 uur. Het duo was gaan zwemmen richting het eilandje De Kwak ter hoogte van de Bremerbaai, maar keerde niet terug. Daarop werd de zoekactie opgezet.

Persbureau De Breij

'Blijf binnen de boeien'
De KNRM uit Elburg, de brandweer uit Biddinghuizen, Elburg, Harderwijk, Lelystad en Zeewolde (met twee duikteams) en een helikopter van de Kustwacht rukten uit.

Uiteindelijk werd het duo na korte tijd veilig aangetroffen op een steiger van De Kwak. De brandweer zegt dat alles goed afliep, maar dat dit een leermoment moet zijn om binnen de boeien te blijven.

"Buiten de boeien bevindt zich diep water en een vaargeul. Zeker in de avonduren kunnen zwemmers vanaf de kant uit zicht raken", aldus de brandweer. Die wijst op infoborden bij de Bremerbaai, waarop de zwemzone staat aangegeven.

Vergelijkbaar incident op Urk
Vorige maand rukten hulpdiensten op Urk uit voor een vergelijkbaar incident. Hier waren eveneens twee jonge zwemmers vermist. Ze waren al een uur uit het zicht verdwenen.

Uiteindelijk bleek het duo geroep vanaf de kant niet te hebben gehoord. De hulpdiensten waren in dit geval nog aan de kant. De jongens zagen de inzet - duikteams, een droneteam en traumahelikopter - en zwommen daarop terug.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel