Almeers datacentrum vangt bot: Liander weigerde hogere stroomaanvraag terecht

ALMERE • Di 23 juni 2026 | 13:43 • Dinsdag 23 juni 2026 | 13:43

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dinsdag besloten dat het Almeerse datacentrum NorthC niet méér elektriciteit mag gaan gebruiken. De Autoriteit Consument en Markt bepaalde dat eerder ook al. Het datacentrum vond dat het daar wel recht op had.

Datacentrum NorthC sloot in 2008 een overeenkomst met netbeheerder Liander om 15.000 kilowatt via het stroomnetwerk te kunnen gebruiken. Vervolgens gebruikte NorthC jarenlang een lager vermogen en gaf dat ook door aan Liander. Op basis daarvan berekende de netbeheerder telkens een lager tarief voor het gebruik van het stroomnetwerk.

Pas in 2023 wilde het datacentrum het vermogen van 15.000 kilowatt weer gaan gebruiken. Maar Liander zei dat dat inmiddels niet meer kon, vanwege de netcongestie. Daarop stapte NorthC naar de ACM en later dus het CBb.

Volgens die instanties mocht Liander uitgaan van de lagere transportvermogens die NorthC jarenlang doorgaf. Toen NorthC het oorspronkelijke vermogen weer wilde gebruiken en het netwerk inmiddels vol zat, kon Liander dat dus terecht weigeren.

Bedrijf getroffen door grote brand
NorthC werd begin mei getroffen door een grote brand in de elektriciteitsruimtes. De brand verwoestte drie verdiepingen en zorgde voor een langdurige storing bij tal van onlinediensten bij bedrijven, overheden en zorginstellingen. De plekken waar de computerservers stonden bleven ongedeerd, maar het herstel van de stroomtoevoer duurde zeker vijf dagen. De brand staat los van de kwestie die speelde bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel